Header Ads

Samsung Panggil Semula Galaxy Note 7 Selepas Bateri Meletup

Dua minggu selepas memulakan debutnya, Samsung berkata ia telah menarik balik dan menggantung jualan yang telefon pintar Galaxy Note 7, selepas beberapa kes letupan ketika mengecas.


Dalam satu kenyataan, gergasi teknologi Korea Selatan tersebut berkata terdapat 35 kes mengenai masalah sel bateri telah dilaporkan. Pihak Samsung akan menggantikan telefon yang telah dijual.

Proses itu akan bermula pada kira-kira dua minggu, kata syarikat itu.

Selain itu, jualan telefon akan digantung di 10 negara, termasuk Amerika Syarikat. Jualan di China tidak akan terjejas kerana pembekal bateri yang berbeza digunakan di sana.

Tiada siapa yang diketahui telah cedera, tetapi pengguna telah menggunakan media sosial baru-baru ini untuk berkongsi imej telefon cair atau rosak.

Koh Dong-jin, presiden bahagian mudah alih Samsung, berkata siasatan dalaman mendedahkan bahawa sel-sel bateri buruk telah menyebabkan beberapa telefon terbakar. Namun begitu, Koh tidak menyatakan yang dua pembekal bateri syarikat telah menghasilkan bateri.

Syarikat itu telah menjual lebih daripada 1 juta unit sejak sejak hari pertama penjualan tepat dua minggu lalu. Telefon yang tidak terjual akan digantikan dengan versi baru diubahsuai supaya mereka tidak akan terjejas oleh masalah bateri meletup.

No comments